Kuka on fysioterapeutti Hanna?

Olen Hanna Pihlajamaa, 40-vuotias fysioterapeutti. Olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, pienestä pitäjästä keskeltä peltoja. Opiskelin fysioterapiaa Seinäjoella ja valmistuin Seinäjoen Amk:sta v. 2004.

Turkuun muutin v. 2005. Turussa olen työskennellyt Ruissalon kylpylässä, Tyksin Kirurgisessa sairaalassa, Raision sairaalassa, Kuntokeskus Tempossa, Lounais-Suomen Allergia-, Iho- ja Astmayhdistyksellä, Sissi Fysiossa ja CampusSportissa. Työkokemusta fysioterapian alalta on siis kertynyt melko monipuolisesti viimeisten melkein 15 vuoden ajalta.

Muutin Turusta Paraisille v. 2014. Oman toiminimen perustin v. 2017. Keväällä 2018 tapasin Maikku Alhon yhteisen ystävän kautta ja sain hienon mahdollisuuden vuokrata hänen pilatesstudiota Paraisilla osa-aikaisesti oman toiminimeni käyttöön.

Turussa Sissi Fysiossa työskentelin 10 vuotta, kunnes palo oman yritystoiminnan laajentamiseen kasvoi. Vuoden 2019 lopussa sainkin tilaisuuden toteuttaa haaveeni ja avasin oman fysioterapiastudion Turun seudun Hengitysyhdistyksen kylkeen, kauppakeskus Skanssin viereen.

Olen vuosien varrella opiskellut ja laajentanut ammattitaitoani aina mielenkiinnon mukaan sekä fysioterapian alalta että muilta terveyteen, hyvinvointiin ja liikuntaan liittyviltä aloilta. Urheilufysioterapian opinnot olivat ensimmäinen sysäys kohti toiminnallisen anatomian ja biomekaniikan syvempää ymmärtämystä. Kalevalaisen jäsenkorjauksen opinnot taas avasivat silmäni ihmisen kokonaisvaltaisempaan tutkimiseen ja hoitamiseen. Personal Trainer-opinnot puolestaan mahdollistivat kuntouttamisen ja ennaltaehkäisyn siirtämisen hoitohuoneen ulkopuolelle asiakkaan oikeaan elämään ja harrastuksiin. Tämän kaiken nivoo yhteen myofasciaalinen näkökulma eli ihmiskehon anatomian ymmärtäminen lihaskalvoketjujen muodostamana kokonaisuutena, missä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kaikista kursseista ja koulutuksista olen aina saanut idean seuraavaan aiheeseen, josta haluaisin oppia lisää!

Yksi koulutuksiin liittyvä haave toteutuukin vuonna 2020: aloitan urheilufysioterapian erikoistumisopinnot Turun ammattikorkeakoulussa!

Oman kehon kivut, vaivat ja krempat ovat myös olleet yksi syy hakeutua kursseille oppimaan uutta. Kun oppii ymmärtämään oman kehon oireita, oppii myös ymmärtämään asiakkaan oireita paremmin. Sairastan kolmea kroonista autoimmuunisairautta, jotka eivät välttämättä näy ulospäin, mutta aiheuttavat usein esim. stressiä ja väsymystä. Sen lisäksi päänvaivaa aiheuttavat olkapään ja lonkan kivut, jotka vaikeuttavat joskus liikunnan harrastamista. Olen kuitenkin oppinut vaivojani kuntouttamaan, ja voin omasta kokemuksesta vilpittömästi sanoa että liike on lääke. Todellakin.

Täydennyskoulutukset:
– FAF gym instructor, Fitness Academy of Finland
– Fitness Trainer-kahvakuulaohjaaja, WKC World Kettlebell Club
– Urheilufysioterapian peruskurssi, Urheilijan niska-olkapää-hartiarengas, Urheilijan polvi-nilkka-jalkaterä, Urheilijan lanneselkä-lantio-lonkka, Suft ry, Suomen urheilufysioterapeutit ry
– Akupunktuurikoulutus fysioterapeuteille, Fysi ry
– Neuraalikudoksen mobilisointi, Lounais-Suomen fysioterapeutit